رنگ در طراحی آگهی گرافیکی

اصول طراحی آگهی گرافیکی

Rate this post

اصول طراحی آگهی گرافیکی

اصول طراحی آگهی گرافیکی به عواملی مختلفی بستگی داردطراحی پوستر همواره در نمونه های تبلیغاتی از دیر باز تا کنون در بین سایر روش های تبلیغات کسب و کارها و مشاغل مشاهده شده و یکی از تبلیغات ارزان، مؤثر و عمومی است. در زمینه کسب و کارنیز اصول طراحی آگهی گرافیکی از نفوذ و اثر گذاری زیادی برخوردار است.دراصول طراحی آگهی گرافیکی پوستر در تبلیغات نیز نباید غافل شد. طراحی پوستر اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر طراحان گرافیک آن ها را در طراحی باید رعایت نمایند می توانند طرح موفقی و طراحی پوستر خلاقانه و حرفه ای  داشته را پیاده سازی کنند.

کلیه رنگها دراصول طراحی آگهی گرافیکی طیف راباید کنار هم قرار داد، بگونه ای که ترکیبی زیبا و هارمونیک خلق کند. رنگهای مشابه به دلیل وجه اشتراکی که در یک رنگ دارند از گونه ای هماهنگی ذاتی برخوردارند. اصول طراحی آگهی گرافیکی بطوری وسیع مورد بررسی قرار گرفته شده است حاصل این بررسی ها رنگ را چنین بیان می کند:
در رنگ یعنی آفرینش یک ترکیب رنگی منظم، سازگار و دلنشین با استفاده درست و بجا از تفاوتهای رنگ. به عبارتی دیگر هماهنگی باید دارای 4 خصوصیت باشد. دلنشینی، سازگاری با موضوع، وحدت ‍و تنوع  این هماهنگی لازمه ایجاد محیطی است که یک طراح گرافیک محیطی مانند یک شاعر و نویسنده احساسات و تفکرات خود را هم در راستای اهداف تجاری و هم در جهت نزدیکی بیشتر به مفهوم هنر، بیان کند.
 
اصول طراحی آگهی گرافیکی رنگ منبع نور  توسعه یافته به وسیلة یک منبع نوری می باشد. خورشید، چراغ الکتریکی، نور آتش یا روشنائی حاصله از هر منبع خود یک رنگ منبع نور محسوب می شود. رنگ سوژه (شیء) وقتی نور سفید به یک شی می تابد، یا منعکس می شود یا جذب می گردد، و یا از آن عبور می کند بنابراین نور منعکس شده و تاثیر آن در چشم انسان رنگ سوژه را نمایان می سازد.
به عبارت دیگر رنگهای متشکله از یک نور سفید خواص جذب متفاوتی دارند. رنگ منبع نور در عین حال می تواند رنگ سوژه نیز باشد. جسم سیاه رنگ تقریباً نورهایی را که به سطح می رسد برخلاف جسم سفید جذب می کند. در واقع ما هیچگاه نمی توانیم رنگهای خالص را ببینیم همچنین نمی توانیم سفید یا سیاه را مشاهده کنیم در واقع ما انواع سیاه و سفید را می بینیم مانند سیاه زغالی، سیاه آبی، سفید تخم مرغی، سفید شیری و به همین ترتیب….

 ویژگی اصول طراحی آگهی گرافیکی عبارتند از:

نام رنگhttps://fartakcomplex.ir/ (hue) 2ـ ارزش رنگ (Value) (تاریکی ـ روشنی) 3ـ خلوص یا اشباع رنگ (intensity) 4ـ نوع رنگ یا کروما (chroma) 1ـ نام رنگ: در ابتدا که انسان تنها رنگهای اصلی را می شناخت،دراصول طراحی آگهی گرافیکی مشکلی برای نامگذاری وجود نداشت. اما با مرور زمان و با افزایش شناخت انسان دربارة رنگهای ترکیبی باید روشی برای نامگذاری مناسب پیدا می کرد. روشهای گوناگونی پیشنهاد شد. به طور مثال به هر رنگی شماره ای می دادند که میزان روشنائی و درجه اشباع آن را مشخص می نمود و روش دیگر، نسبت دادن رنگها به نمونه هایی از آنها که در طبیعت وجود داشت مانند آبی لاجوردی و مانند قرمز، آبی، زرد و… 2ـ ارزش (تاریکی ـ روشنی) رنگ: درجة تاریکی و روشنی رنگها را ارزش رنگی آنها می نامیم مثلاً رنگ زرد از رنگ بنفش روشن تر و یا قرمز از زرد تاریک تر به نظر می رسد. در اینجا باید تاکید کنیم که تاریکی و روشنی رنگ، هیچ تاثیری در درخشندگی آن ندارد. (تاریکی و روشنی همیشه ثابت است سواری آنکه رنگ در آن با چه درخششی جلوه کند سفید روشن تر سیاه تیره ترین رنگها هستند از اضافه کردن سیاه و سفید درجات مختلفی از خاکستری تیره به دست می آید چنانچه به رنگ مشخصی مقداری سیاه یا سفید اضافه کنیم برحسب مقدار اضافه شده درجات مختلفی از ارزشهای رنگی آن رنگ بخصوص به وجود می آید. 3ـ خلوص یا اشباع رنگ: نهایت خالص بودن رنگ را خلوص یا اشباع رنگ می نامیم مثلاً قرمز خالص در مقایسه با قـرمـز روشـن که با سفید ترکیب شده باشد، دارای خلوص یا اشباع رنگی است.
ترکیـب خاکستـری، سیـاه و سفیـد و رنـگ مکمل با رنگ خالص، باعث کاهش خلوص رنگ می گردد. (اصطلاحاَ به حالت ناخالصی در رنگها، لفظ چرک اطلاق می گردد. رنگهای چرک در مقایسه با رنگ اشباع شده یا ناخالص درخشش و وضوح بسیار کمتری هستند. رنگهای اشباع شده بسیار ساده و جذابند. این نوع رنگها بیشتر مورد توجه کودکان قرار می گیرند و نیز در هنرهای بوی اقوام مختلف دیده می شود. هر چه درجة خلوص رنگ بالاتر باشد، حامل بار عاطفی بیشتر و تندتری است و هرچه از میزان اشباع بودن آن بکاهیم که در نهایت به یک اثر غیررنگی سیاه و سفید می رسیم، بار عاطفی رنگ را ملایم تر و آرامتر بیان کرده ایم. 4ـ نوع رنگ یا کروما Chroma: تعداد رنگها از لحاظ نوع، از صدها مورد نیز تجاوز می کند. رنگهای مربوط به یک گروه یا خانواده دارای خواص مشابهی هستند.
در میان رنگها بیشمار، سه رنگ را به عنوان رنگ اصلی می توان معرفی کرد: زرد، قرمز، آبی. هر یک از رنگهای اصلی دارای خصوصیات ویژه ای هستند. زرد، رنگی است که بیش از همه به نور و گرما نزدیک است.
تحرک و حالت عاطفی، بیش از همه در رنگ قرمز مشاهده می شود و بالاخره آبی دارای حالتی ملایم و بی حرکت است. در یک اثر بصری به نظر می رسد که رنگ قرمز و زرد حالت انبساط و گسترش دارند، حال آنکه آبی حالت انقباض و سکون دارد. علت برجسته به نظر رسیدن رنگ زرد و قرمز در زمینه یک اثر فرورفته وعمق دار جلوه کردن آبی، نتیجة همان خصوصیات ذکر شده است حال اگر رنگ قرمز را با آبی مخلوط کنیم از حالت تحرک آن کاسته می شود و زرد نیز در ترکیب با آبی ملایم می گردد و مخلوط کردن زرد با قرمز به حرارت و تحرک آن می افزاید. رنگهای اصلی را اصطلاحاً رنگهای اولیه می نامند. حدفاصل بین هر دو رنگ اصلی را رنگ ثانوی می نامند. فیزیک رنگ: نور سفید خورشید منشأ تمامی رنگهای موجود در طبیعت است که از تجزیة آن هفت رنگ ایجاد می گردد که مجموع آنها را طیف خورشید می نامند.

رنگهادراصول طراحی آگهی گرافیکی طیف به ترتیب عبارتند از:

قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش که ترکیب آنها با یکدیگر به طور متعادل نور سفید ایجاد می کند. هیچ چیز در جهان ذاتاًٍ رنگی نیست بلکه نور باعث ایجاد رنگ در اشیاء است. بـه این ترتیـب باید به اصول طراحی آگهی گرافیکی اهمیت زیادی داد چرا که وقتـی نور به جسم می تابد، جسم متناسب با ویژگی های خود ضمن جذب تمام رنگهای طیـف، یـک رنـگ را منعکس می کند و ما جسم را با آن رنگ شناسائی می کنیم. در سال1801 میلادی توماس یونگ دانشمند انگلیسی متوجه گردید که بافت های حساسی در شبکیة چشم وجود دارند و هر بافت، از سه قسمت تشکیل شده و هر کدام از آنها نسبت به طول موجهای ویژه ای تحریک می شوند که با طول موجهای سه رنگ قرمز و سبز و بنفش مطابقت دارد. او معتقد بود که احساس سایر رنگها از این سه رنگ سرچشمه می گیرد. یعنی چشم ما سه رنگ اصلی زرد و آبی و قرمز را مخلوط می کند تا تمامی رنگها را تشخیص دهد. در گذشته عادی ترین باور، این بود که درک نور نتیجه تحریک مستقیم و واکنش گیرنده‌های رنگ چشم به قرمز سبز یا آبی است که به طور انفرادی از سطح اجسام به چشم می رسد. امروزه این تئوری مطرح می شود که درک رنگ بستگی به نوری دارد که از یک سطح خاص به چشم می رسد که ترکیبی از نور انعکاسی سطوح محیطی است. کاربرد رنگ ها: رنگها اغلب برای مقاصدی غیر از دکوراسیون و طراحی استفاده می شوند. برای مثال رنگهای روشن در بزرگراهها برای علامت ها و نشانه ها و همچنین به وسیلة بعضی از بخشهای آتش نشانی برای ماشین های مخصوصی، استفاده می شوند. رنگ نارنجی روشن در مقاصد فراوانی مانند جلیقه های نجات، لوازم شکار و شب نماهای دوچرخه ها استفاده می شود. این رنگ اجازه می دهد که مردم به سرعت آن را ببیند به گفته کتاب Color in interior design and Architecture در موسسات تحصیلی، اغلب رنگها معانی خاصی دارند؛ مثلاً مقاطع تحصیلی را با رنگهای خاصی نشان دهند که تاثیر شخصی و رفتاری آن انکارناپذیر است. به طور مثال قرمز رنگ مناسبی برای سرعت بخشیدن به مشتریان یک رستوران می باشد و رنگ سبز رنگ آرامش بخشی برای آرام کردن شاگردان پرانرژی یک مدرسه است.

0 0 رای
امتیاز شما
دنبال کردن
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
خانه آموزشگاه وبلاگ فروشگاه فریلنسری
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx
()
x